Eko energija Eko būstas Eko transportas Eko buitis Eko laisvalaikis Eko mada Eko pasaulis
Pradžia » Eko laisvalaikis

Primabalerina O. Konošenko: „Nemoku gyventi be meilės, kaip ir Edith Piaf“

2017-08-31

Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras balandžio mėnesį pakvietė į dar vieną premjerą – dviejų veiksmų baletą „Piaf“. Sukurtas 2010 m. Hanoverio valstybinės operos baleto trupei, šį pavasarį tarptautinės menininkų grupės – choreografo Mauro Bigonzetti (Italija), choreografo asistentės Machos Daudel (Prancūzija), šviesų ir dekoracijų dailininko Carlo Cerri (Italija), šviesų dizaino bendraautorio Massimo Consoli (Italija), kostiumų dailininkų Ugnės Tamuliūnaitės ir Mauro Bigonzetti – šis kūrinys pastatytas su LNOBT Baleto trupe.

Atrodytų, scenoje kūnais istorija išgyventa ir išpildyta, šokiu papasakota ir įprasminta, tad žvalgytis atgal – kam? Juolab teatro sezonas baigėsi... Teatro menas – išgyvenimas čia ir dabar. Tai suvokiant reikia kalbėti apie kūrybos laiką ir išpildymo momentus, kad refleksijoje išsiskleistų meno ypatingumas.

Apie „Piaf“ rašyta: leidinyje „7 meno dienos“ šokio istorikas, kritikas Helmutas Šabasevičius baletą recenzavo, žurnale „Bravissimo“ Nr. 2 / 100 spektaklio vertinimą pateikė Ingrida Alonderė, o Gražina Montvidaitė parengė interviu su režisieriumi Mauro Bigonzetti. Tačiau apie spektaklį vis dar kalbėti verta.

Prancūzų dainininkę Édith Piaf (1915–1963) scenoje kūnu, šokio kalba įprasmino Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro primabalerina Olga KONOŠENKO, kuri už Eglės vaidmenį balete „Eglė žalčių karalienė“ (choreografas George Williamson) išrinkta 2016 m. metų soliste, o šiuo metu kartu su baleto trupe gyvena tikrąja to žodžio reikšme „Procese“.

Tai 2017 m. gruodį numatyto spektaklio pavadinimas. „Procesą“ kuria ilgametis O. Konošenko scenos partneris Martynas Rimeikis, debiutavęs 2012 m. su kompozicija „Belaukiant Godo“, šiandien teatre vis labiau stiprinantis pozicijas būtent kaip choreografas savita kūryba. Šį kartą M. Rimeikis telkiasi austrų rašytojo Franzo Kafkos literatūrą, romaną „Procesas“ – tai šokio spektaklio idėjinis pagrindas, kuris scenoje atsiskleidžia pagal kompozitoriaus Mindaugo Urbaičio muziką.

Intensyvių repeticijų stabtelėjimo akimirką O. Konošenko sutiko pažvelgti kiek atgal ir pasikalbėti apie baletą „Piaf“, kurį, I. Alonderės teigimu, „ne veltui galima vadinti intriguojančiu – jis atskleidžia neramios, subtilios, kupinos džiaugsmo ir dramatizmo, visokeriopos meilės ištroškusios asmenybės gyvenimą.“

Taigi pokalbis su baleto soliste apie dar vieną moters esaties išgyvenimą ir įprasminimą scenoje, gyvenimą, sutelpantį ir išsiskleidžiantį žingsniuose, rankų gestuose. Tai savaime reikalauja dėmesio, kad, kiek atsitraukus fiziškai, emociškai, mintimis sugrįžtant, atsivertų kūrybinės gelmės, pasirodytų viršūnės – esminiai kūrybos atradimai. 

Ką žinojote apie Édith Piaf kaip dainininkę, asmenybę?

Édith Piaf – Prancūzijos mažasis žvirblelis – aistringo ir dramatiško gyvenimo dainininkė, iki šių dienų šlovinama kaip Prancūzijos nacionalinis turtas. Žymiausia savo šalies scenos šansono ikona. Gyvenimas baisus ir nuostabus, nes ji mylėjo gyvenimą, žmones, savo draugus ir meilužius. Apie É. Piaf parašyta daug biografijų, tačiau jos gyvenimas tebėra kupinas paslapčių.

Jos išskirtinės manieros, ekspresija – visa tai pažadino sėkmę. Jos balsas tapo vienu žinomiausių XX amžiuje. Antrojo pasaulinio karo metais É. Piaf buvo žinomiausia atlikėja Prancūzijoje, ją gerbė tokios įžymybės kaip poetas, dramaturgas Jeanas Cocteau, jis yra sakęs: ji nepakartojama, kitos tokios nebuvo ir nebus, prieš mus žvaigždė, kuri sudega vieniša nuo vidinės ugnies Prancūzijos danguje. Tvirtinama, kad É. Piaf dirbo Prancūzijos pasipriešinimo judėjimui ir padėjo žydams gelbėtis nuo nacių persekiojimo.

Kaip ir É. Piaf, niekada neapsimetinėju, esu tokia, kokia esu, būti nuoširdžiai man – vidinis poreikis.

Kuriant baletą veikiausiai atversta É. Piaf biografija. Ar jos asmenybė, jos charakteris, gyvenimo būdas, pasirinkimai artimi Jums?

Aš visada esu įsimylėjusi, aš nemoku gyventi be meilės, kaip ir É. Piaf – tai neįmanoma. Kaip ir É. Piaf, niekada neapsimetinėju, esu tokia, kokia esu, būti nuoširdžiai man – vidinis poreikis. Nemėgstu kančios.

Kai É. Piaf sužinojo, kad salėje jos koncerto klausysis Charlie Chaplinas, ji net negalėjo įsivaizduoti, kad dainuos jam. Dainuoti tokiam žmogui, tokiai žvaigždei! Ji puolė į paniką, bijojo, kad negalės net praverti burnos. Po koncerto C. Chaplinas (tą vakarą jis verkė) pakvietė dainininkę prie savo staliuko ir pasakė žodžius, kurių ji niekada nepamirš: „Tu, Piaf, esi didelių miestų, jų tamsių pusių liūdesio įsikūnijimas, tavo dainos neturi ribų ir sienų, nes tai žmonių gyvenimo istorijos.“ É. Piaf vos neužduso nuo šių žodžių, tą vakarą ji nieko negalėjo jam atsakyti, tik „ačiū“.

Neįtikima, bet É. Piaf ne scenoje mažai kas atpažindavo.

Pasak I. Alonderės, baletas „Piaf“ yra simbolių visuma – jie atskleidžia É. Piaf gyvenimo laikotarpius, dramas ir meiles nuotykius. Kiekviena scena žiūrovus paliečia labai savitai: žadina daugiau ar mažiau stiprius jausmus, mintis, skatina tam tikras nuotaikas ir išgyvenimus. Tai suponuoja erdvę interpretacijų žaismei. Kaip Jūs aiškinate spektaklį, jo simbolius, iš kurių vienas ryškiausių – rožės žiedas?

Baletą pradeda maža mergaitė. Ji lėtai eina rampos link skabydama rožės žiedlapius ir išbėga jiems krintant. M. Bigonzetti teigimu, tai gali būti É. Piaf vaikystėje arba jos dukrelė Marcelle... viskas yra asociacija. Spektaklyje šoka ne viena É. Piaf – spektaklyje šoka dvylika É. Piaf. M. Bigonzetti rodo įvairias situacijas, įvairius dainininkės gyvenimo momentus, kurie atskleidžia skirtingus šios moters charakterio bruožus. Baletas kviečia įsijausti, įsivaizduoti ir pačiam atrasti É. Piaf istoriją, susikurti savąjį jos paveikslą.

Spektaklio pradžioje aš – É. Piaf – kartu su maža mergaite skambinu pianinu. Yra legenda, kad fortepijono klavišai – pirma, ką pamatė mergaitė atgavusi regėjimą. O rožė įprasmina aistringą dainininkės gyvenimą. Man asmeniškai rožės simbolį išskleidžia poeto Algio Jakšto eilėraštis „Stebuklinga rožė“ iš rinkinio „Čia mano žemė“:

Paliūdėk su manimi
Išeinančios saulės,
Išeinančio laiko.
Vakaras, vienuolio
Abitą užsivilkęs,
Mano išpažinties,
Mano atgailos, laukia.
Neišeisiu
Į vakaro laiką,
Atgailos nebus.
Tavo meilė
Man dovanojo sparnus
Ir aš kasnakt
Į Mažojo princo
Planetą skrendu,
Kad ryte sugrįžčiau
Su stebuklinga rože
Pas tave...

Apskritai rožė – tai meilė, o be meilės mes niekas.

Aš eidavau į kitų artistų repeticijas, stebėdavau juos repetuojančius, kad vėliau tą vieną É. Piaf sutelkčiau ir perteikčiau jos visą gyvenimą, jos charakterį, charizmą, meilę ir energiją.

Vertindamas Jūsų kurtą solistę, H. Šabasevičius teigė, kad įtikinote emocinių potyrių tikrumu, nes neforsavote, vengėte aštresnių intonacijų. I. Alonderės žodžiais, Jūsų atliekamas É. Piaf vaidmuo ypač išsiskyrė: stipriai įtraukė ir paveikė, judesiai buvo įtikinami, spinduliuojantys stiprią energiją, bet svarbiausia – nuoširdūs. Kaip É. Piaf vaidmenį vertinate choreografiškai?

Taip, vaidmuo leido iškalbėti save. Su Macha Daudel, choreografo asistente, daug kalbėjome apie spektaklį. Ji padėjo man repeticijose atrasti savo esmę ir perteikti ne konkrečią asmenybę, o būtent savąją É. Piaf. Aš eidavau į kitų artistų repeticijas, stebėdavau juos repetuojančius, kad vėliau tą vieną É. Piaf sutelkčiau ir perteikčiau jos visą gyvenimą, jos charakterį, charizmą, meilę ir energiją. Visą spektaklį šoku įvairius É. Piaf gyvenimo epizodus ir patyrimus. Visa tai vyksta tarsi kino filme.

M. Bigonzetti kartu su A. Tamuliūnaite kūrė spektaklio kostiumus. Ar „Piaf“ kostiumai padėjo, įkvėpė?

Sceninis kostiumas – tai drabužis, grimas, šukuosena, butaforija, aksesuarai. Tai biografija. Claude'as Autant'as Lara, žinomas prancūzų režisierius, yra sakęs: „Kostiumo dailininkas turi aprengti charakterį.“ Kostiumas yra vienas pagrindinių elementų spektakliui sukurti, jis turi atskleisti ne tik istorinę, bet ir psichologinę, loginę puses. Kostiumas perduoda jausmo energetiką. Kuo scenoje mažiau dekoracijų, tuo daugiau sceninės erdvės turi baleto šokėjas. Taip pat kostiumas turi išpildyti meninius sprendimus spalva, menine forma.

Manau, geras eskizas – jau pusė artisto sėkmės spektaklyje. O geriausias komplimentas kostiumo dailininkui – jo eskizas, stovintis ant artisto grimo staliuko.

„Tu esi po mano oda“ – šie dainos žodžiai tiksliausiai perteikia É. Piaf impulsyvų charakterį.

„Piaf“ skamba skirtingų kompozitorių sukurta muzika: Édith Piaf dainos, Franciso Poulenco, Gabrielio Fauré, Maurice‘o Ravelio, Jules‘io Massenet, Dariuso Milhaud, Eriko Satie kompozicijos. Kuri muzina Jus asmeniškai labiausiai jaudina?

„Hymne to Love“! Žinoma, visos É. Piaf dainos tobulos, persmelktos gyvenimo ir žmonių meilės: „Milord“, „Bravo pour le clown“, „Padam... Padam...“, „Mon Dieu“, „Non, je ne regrette rien“ („Ne, aš nieko nesigailiu“). „La Vie en rose“ („Rožinis gyvenimas“) – jos pačios sukurta.

M. Bigonzetti žavisi É. Piaf asmenybe, jis įsimylėjęs jos dainas. Šansonų raida neįsivaizduojama be Franciso Poulenco, Gabrielio Fauré, Maurice‘o Ravelio, Jules‘io Massenet, Dariuso Milhaud, Eriko Satie kūrybos. Spektaklyje jų kūriniai darniai skamba šalia septynių É. Piaf dainų. Visa ši muzika kuria specifinę prancūzišką baleto atmosferą.

Man M. Daudel tai leido pajausti savaip, perteikti, kaip jaučiu, bet ne kaip noriu – tai yra du skirtingi dalykai. „Tu esi po mano oda“ – šie dainos žodžiai tiksliausiai perteikia É. Piaf impulsyvų charakterį. Ji dainuoja, kaip jai patinka. Man šokant prieš publiką, kartais gimsta iškalbingiausios raiškos formos. Prožektorių karštyje instinktyviai atsiranda tinkamiausi gestai. Jos dainos populiarios iki šiol, jos balsas skamba visame pasaulyje.

Noriu Jums adresuoti vieną dainininkės retorinį klausimą: „Kokia nauda būti Édith Piaf, jei negaliu daryti to, ką noriu?“ Kiek balete jaučiatės daranti ką norite?

Klasikiniame balete negalima daryti ko nori. Apskritai balete negalima daryti ko nori. Gali tik padėti choreografui perteikti ir paryškinti emocijas.

Ką galvojate žvelgdama į veidrodį prieš eidama šokti Édith Piaf?

Žvilgsnis į save... ir – sėkmės, viskas yra gerai!
 
 
Dalintis

Komentarai



Vardas:* 
El. paštas: 
Komentaras:*
 

Copyright © EkoIdėjos 2008 - 2009 All rights reserved.         CMS: easywebmanager